Ako vytvoriť digitálny produkt krok za krokom. Od nápadu až po online predaj.

V tomto článku vám ukážem presný postup, ako vytvoriť digitálny produkt. Od nápadu až po online predaj. Prezradím vám všetky kroky, ktorými je potrebné prejsť, aby ste svoj digitálny produkt nielen vymysleli a vytvorili, ale aj pravidelne predávali.

Ako si vybrať správnu tému digitálneho produktu

Prvým krokom pri tvorbe digitálneho produktu je výber témy.

Téma by mala vychádzať z dvoch vecí z vašich skúseností alebo záujmov a z toho, čo ľudia reálne hľadajú a s čím potrebujú pomôcť.

Dobrú tému spoznáte podľa toho, že:

  • rieši konkrétny problém alebo potrebu,
  • dá sa spracovať do jednoduchej podoby (e‑kniha, šablóna, návod…),
  • viete si predstaviť, kto by si ju mohol kúpiť a prečo.

Príklady tém digitálneho produktu:

Tému záhrada a pestovanie môžete spracovať napríklad vo forme e‑knihy Ako si založiť bylinkovú záhradu alebo plánovač výsadby. Zoznam čo kedy sadiť.

Téma pečenie alebo varenie. Digitálnym produktom môžu byť bezlepkové recepty vo forme e‑knihy, tlačiteľné kartičky s receptami alebo nákupný plán.

Ako vytvoriť digitálny produkt od začiatku.

Pri téme osobný rozvoj môžete pripraviť návod, ako si písať digitálny denník alebo e‑knihu ako si nastaviť ciele.

Dôležité je hľadať takú tému, ktorú viete spracovať a niekomu s ňou pomôcť.

Ako určiť svoju cieľovú skupinu

Druhým krokom je výber cieľovej skupiny. Teda ľudí, ktorým budete svoj digitálny produkt predávať.

Namiesto všeobecných skupín ako ženy alebo mamičky si predstavte jednu konkrétnu osobu. Čo rieši? čo hľadá? S čím potrebuje pomôcť? A vytvorte riešenie presne pre ňu.

O svojej cieľovej skupine by ste určite mali vedieť:

  • Kto sú tí ľudia? (vek, záujmy, rodinný stav)
  • Čo práve riešia? Aký problém?
  • Čo chcú zmeniť alebo dosiahnuť?
  • Ako im môže váš produkt pomôcť?

Príklady cieľových skupín:

Plánovač výsadby byliniek cieľová skupina môžu byť začiatočníci v pestovaní, ktorí chcú mať prehľad čo, kedy a kam zasadiť.

Pracovné listy na kreslenie pre deti cieľová skupina budú rodičia, učitelia v škôlkach, animátori v táboroch, ktorí hľadajú kreatívne aktivity pre deti.

Ako vytvoriť digitálny produkt pre deti.

Plánovač svadby cieľová skupina sú budúce nevesty alebo svadobné koordinátorky, ktoré chcú mať všetko pod kontrolou v jednom PDF súbore.

O výbere témy a cieľovej skupine som rozprávala vo videu, nezabudnite si ho pozrieť.

Aký typ digitálneho produktu je ideálne vytvoriť na začiatok

Keď poznáte svoju tému a cieľovú skupinu, je načase vybrať si, aký druh digitálneho produktu vytvoríte ako prvý.

Tie najčastejšie sú to e-knihy, online kurzy, plánovače, šablóny, printy, nálepky…

Keď ste predtým žiadny digitálny produkt netvorili, odporúčam začať s niečím jednoduchším

Ak by ste sa hneď na začiatku rozhodli natočiť komplexný online kurz bez predchádzajúcich skúseností, zložitosť a časová náročnosť by vás mohli odradiť ešte pred dokončením.

Pre porovnanie E-kniha je jednoduchšia ako online kurz. Plánovač je jednoduchší ako e-kniha. 

Ja som pred 10 rokmi začala s e-knihou. Bol to 65 stranový sprievodca o tom, ako začať predávať ručne robené výrobky na internete.

Táto e-kniha sa stále predáva, ale dnes má viac ako 200 strán. A nedá sa porovnať s jej pôvodnou verziou. No práve vďaka tomu, že som začala, som ju mohla postupne zlepšovať

Ak si nie ste istí, ktorý typ produktu je pre vás vhodný? Zamyslite sa nad tým, aký typ človeka ste a s čím už máte skúsenosti:

  • Radi čítate a píšete? Vyskúšajte e‑knihu alebo PDF návod.
  • Ste vizuálny typ a baví vás dizajn? Skúste šablóny, nálepky, plánovače alebo printy.
  • Radi rozprávate a vysvetľujete? Zamerajte sa na video obsah.
Ako vytvoriť digitálny produkt, online kurz, e-knihu.

Nemusíte hneď napísať 100-stranovú e‑knihu ani nahrať 10-hodinový kurz.

Dôležitejšia než kvantita je kvalita. Urobte to najlepšie, ako viete dnes a postupne budete vylepšovať.

Ako si overiť záujem o digitálny produkt

Tvorba digitálneho produktu si síce nevyžaduje materiál ani sklad, ale aj tak vás môže stáť veľa času a energie. Preto je veľmi dôležité overiť si, či o váš nápad bude záujem.

  • Dobrý digitálny produkt rieši konkrétny problém.
    Zákazník nehľadá len ďalší PDF súbor. Hľadá riešenie. 
  • Chce sa niečo naučiť, zmeniť, zjednodušiť si prácu alebo ušetriť čas.

1. Preskúmajte konkurenciu

Navštívte Etsy, Creative Market, alebo Pinterest. Zadajte kľúčové slová z vašej témy a pozrite sa:

– Aké produkty sa predávajú?
– Ktoré majú veľa recenzií alebo sú obľúbené?
– Čo ľudia chvália a čo im naopak chýba?

Ako vytvoriť digitálny produkt presný postup.

2. Čítajte recenzie a komentáre

Recenzie sú skvelý zdroj informácií. Dozviete sa z nich, čo zákazníci potrebujú, s čím sú nespokojní alebo čo si pochvaľujú.

3. Hľadajte medzery na trhu

Skúmajte, čo ešte neexistuje alebo čo existuje, ale nie je to dobre spracované.

4. Sledujte, čo ľudia vyhľadávajú

Na Pintereste, na YouTube alebo v Googli. 

Môžete si vytvoriť aj  malý prieskum. Napríklad formou ankety na Instagrame alebo pomocou otázok do Facebookovej skupiny. Spätná väzba od ľudí vám dá najjasnejšiu odpoveď.

Kde digitálny produkt vytvoriť

Dnes máme veľké šťastie. Existuje množstvo jednoduchých a dostupných nástrojov, v ktorých zvládnete vytvoriť e‑knihu, šablónu, plánovač či print. Nemusíte byť ani profesionálny grafik alebo technický expert.

Medzi najčastejšie používané nástroje patria:

  • Canva – intuitívna platforma na grafiku, skvelá na e‑knihy, plánovače, printy či nálepky.
  • Google Dokumenty alebo Word – pre tých, ktorí preferujú textový dokument.
  • Zoom – na nahrávanie obrazovky, ak tvoríte online kurz.

Ja osobne najradšej využívam Canvu. Tvorím v nej všetky svoje e-knihy, plánovače a pomáha mi aj pri tvorbe príspevkov na sociálne siete.

Ak sa aj vy rozhodnete začať práve e‑knihou, mám pre vás pripravený online kurz Ako vytvoriť e‑knihu v Canve. Za 52 minút vás naučím ako vytvoriť celú e-knihu, ako vytvoriť 3D fotografiu aj ako ju exportovať na predaj. Kurz je vytvorený formou nahrávky obrazovky, takže presne vidíte, kam kliknúť a ako postupovať.

Technickú stránku tak vybavíte bez stresu  a vy sa môžete sústrediť na to najdôležitejšie, vytvoriť kvalitný a hodnotný obsah pre svojich čitateľov.

Kde digitálny produkt predávať online

Máte na výber viacero možností. Každá má svoje výhody aj nevýhody. Môžete začať aj  s predajom na sociálnych sieťach a odkaz na stiahnutie posielať správou alebo emailom. Ale sloboda pre predaji digitálnych produktov je aj v automatizácii. Zákazník objedná, zaplatí napríklad platobnou kartou, systém mu vystaví faktúru a odošle odkaz na stiahnutie.

Tak to mám nastavené ja. Objednáte si odo mňa e-knihu či online kurz a v priebehu niekoľkých sekúnd vás v emaili čaká odkaz na stiahnutie alebo prihlasovacie údaje. A ja v tej chvíli môžem robiť niečo úplne iné.

Takéto automatické nastavenia má väčšina veľkých predajných platforiem ako napríklad Etsy. S ním pri prehľade možností aj začneme.

Etsy je skvelé pre začínajúcich tvorcov. Má vlastnú komunitu a zákazníkov, ktorí aktívne hľadajú digitálne produkty. Vhodné je pre printy, plánovače, nálepky, šablóny či e‑knihy. Výhodou je možnosť predávať produkty do celého sveta. Zákazníci tam už sú.

Keď vás Etsy zaujíma, mám pre vás e-knihu Ako predávať na Etsy. Zakúpilo si ju už viac ako 1000 tvorcov a mnohým sa podarilo vybudovať veľmi úspešné Etsy obchody. K e-knihe máte prístup aj do uzavretej Facebook skupiny, kde si navzájom radíme a je tam krásna podporujúca komunita predajcov.

Ďalšími možnosťami na predaj sú vlastný web. Výhodou vlastného webu je absolútna kontrola nad obsahom. Nevýhodou sú vyššia náročnosť na technické nastavenie a marketing.

Vlastný web je vhodný pre tých, ktorí už majú vybudované publikum napríklad cez sociálne siete.

Ďalšími platformami sú napríklad Gumroad či Ko‑fi. Alebo špeciálne platformy na online kurzy ako napríklad Podia.
Sú veľmi jednoduché na používanie, majú zabezpečené platobné brány a automatické doručenie súboru.
Nie sú tam však zákazníci pripravený nakupovať tak, ako na Etsy. Musíte si ich priviesť sami.

Propagácia digitálneho produktu je kľúčom k úspechu

Mnoho ľudí urobí chybu, že svoj produkt  vytvorí, umiestni na predajnú platformu a potom len čaká, že sa sám od seba začne predávať.

Ale takto to v online svete nefunguje.

Konkurencia je veľká a ak chcete, aby si váš produkt niekto všimol, musíte dať o ňom svetu vedieť. Je potrebné ho aktívne propagovať.

Ľudia vás nepoznajú, nepoznajú váš produkt a nevedia, prečo by si ho mali kúpiť. Často dokonca ani netušia, že hľadajú práve to, čo ponúkate.
Najjednoduchší spôsob, ako začať s propagáciou, je cez sociálne siete. Nemusíte byť všade, dôležité je vybrať si tú, kde sa nachádza vaša cieľová skupina.

Ak predávate do zahraničia, určite odporúčam Pinterest (návod na Pinterest >>>), TikTok alebo YouTube.

Pre slovenských zákazníkov nezabudnite na Facebook a Instagram (návod na Instagram >>>). 

Ak chcete ešte podrobnejší návod, všetky kroky nájdete podrobne opísané v mojej e-knihe Ako vytvárať a predávať digitálne produkty. Čakajú vás aj pracovné listy, ktoré vám pomôžu pripraviť ideálny digitálny produkt pre konkrétnu cieľovú skupinu.

Komentáre

Pridať komentár